MATLAMAT TAHUN 2016-AHK


................SASARAN ................

Lengkapkan :

-Syiling malaysia

-Syiling Malaya and British Borneo QE2 (1953-1963)

-Note RM1 siri 12

-Note RM1, RM5, RM10 first and last prefix and replacement.

-3++ negara untuk syiling luar negara


Friday, October 16, 2015

10 SEN 2011- SIRI 3 (EDARAN)

Pertama kali AHK jumpa syiling Malaysia siri 3 tahun 2011 dalam edaran. Perasan teruja sememangnya sukar dibendung. Kenapa?? Sebab syiling siri tiga hanya diedarkan kepada umum bermula pada tahun 2012. Dan untuk tahun  2011 ini hanya terdapat dalam bentuk coincard sahaja yang terhad keluarannya. 

Menjadi perdebatan di kalangan kolektor apabila ditemui syiling siri 3 ini dalam edaran. Pelbagai teori muncul. Ada yang mengatakan ianya adalah lebihan daripada coincard yang diedarkan ke dalam edaran. Ada juga yang mengatakan ianya berasal dari coincard yang telah dibuka oleh tangan tangan gatal. Teori -teori ini muncul bersandarkan bukti-bukti tertentu.

Antara buktinya adalah perbezaan yang terdapat pada bahagian sisi syiling dan beberapa ciri lain. AHK tidak dapat menyertakan gambar-gambar tersebut kerana ianya bukan hak milik AHK. 

Walau apa pun teori nya, memeprolehi syiling siri 3 dalam edaran adalah satu kepuasan. AHK baru saja menjumpai deominasi 10 sen dan masih berusaha untuk mencari denominasi 5 sen, 20 sen dan 50 sen.


Kalau dah rezeki. Error Struck Through Foreign Object (STFO) pada bahagian edge / sisi syiling.



STFO pada bahagian sisi syiling. Sekali pandang seperti kesan calar tetapi apabila diperhatikan dengan teliti ianya bukan kesan calar yang terjadi selepas keluar daripada kilang.

No comments: